tirsdag 1. desember 2015

*Making a difference - prepare for discussions


After the Christmas vacation we will start group discussions on the topic "Making a difference" where you will be graded. 

10EF: We will be using the KRLE lessons as well - meaning that 10E will already start discussions the first day after Christmas - Tuesday January 5th (10F will start Wednesday January 6th)! It is essential that you come prepared this day - no second chances!
10CD this goes for you as well! We´ll start Tuesday January 5th.

You must have read all the texts in Perspectives Magazine (which is to be found online + you have been given a print-out version as well). Be prepared for a discussion related to the topic “Making a difference” – take a look at these goals:

  • To be able to discuss the topic “making a difference” using a suitable and varied language and vocabulary.
  • To be able to explain which issue you believe is the most important to solve in the world today and why.
  • To be able to explain and discuss the small things you can do to make a difference.
  • To be able to discuss both famous and unsung heroes who have made a difference.
  • To be able to discuss both fictional and factual texts connected to the topic “making a difference” (the texts in Perspectives Magazine).
  • To know different ways to express your opinion, discuss and argue.

Rules of thumb when it comes to discussions:

  • Come prepared - read Perspectives Magazine - making a difference! Look at the questions on it's learning (both the PP and the questions you all answered on it's - all is to be found under Engelsk muntlig).
  • Rehearse. Discuss the topic with family and friends. 
  • Stay away from gibberish - make sure that you always can give reasons for your answer and that you always have examples related to the topic (please use examples from Perspectives Magazine and others sources from class).

Kjennetegn på måloppnåelse, samtale/diskusjon

Under middels 1/2
Middels 3/4
Over middels 5/6
Du kan si noen setninger, men mangler ordforråd for å kunne uttrykke det du ønsker.
Du snakker stort sett flytende, og har et for det meste tilstrekkelig ordforråd.
Du snakker flytende og med et variert ordforråd som også er temaspesifikt.
Du snakker utydelig og med mye uttalefeil.
Du snakker stort sett tydelig og har for det meste god uttale.
Du snakker tydelig og med god uttale.
Du forstår noe av det som blir sagt, og kan svare på direkte spørsmål.
Du forstår stort sett det som blir sagt, og deltar til dels aktivt i samtalen.
Du forstår det som blir sagt, og deltar i samtalen på eget initiativ.
Du kan i noen grad uttrykke egne meninger, men klarer i liten grad å begrunne eller utdype påstander.
Du gir i noen grad uttrykk for egne meninger og kan til dels begrunne/utdype påstander.
Du gir uttrykk for egne meninger og kan begrunne/utdype påstander.
Du viser i liten grad egen refleksjon omkring oppgavens tema.
Du presenterer i noen grad egne tanker omkring oppgavens tema.
Du reflekterer omkring oppgavens tema.

Disse kompetansemålene vil bli dekket:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
  • velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
  • lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
  • uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
  • bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
  • forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
  • drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
  • gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar