onsdag 14. oktober 2015

*Presentation Indigenous Peoples


This week we have started on a group project on indigenous peoples in the English speaking world. See the task below.

We will start presentations in week 45 and working with this project will be your only homework for the next couple of weeks. Good luck! 

Click below to find the task, competence aims and assessment criteria: 


ORAL PRESENTATION 10TH GRADE 
INDIGENOUS PEOPLES  

Bilde 

You have been invited to the United Nation’s World Youth Summit in New York to give a presentation on indigenous peoples around the globe. 
These groups are to be presented: 
  • The Native-American people (USA) 
  • The Inuit people (Canada) 
  • The Aboriginal people (Australia) 
  • The Maori people (New Zealand) 
The UN wants the presentations to include the following: 
  • An introduction with a thesis statement. 
  • Historical background information about the group. 
  • Characteristics and important facts about the group.  
  • This group's position and situation in today's society. 
  • A conclusion. 
You are to plan, form and deliver an oral presentation based on the bullet points above. These are the formalities: 
  • You may work in groups (no more than 3 people) or alone. 
  • The duration of your presentation should be about 5 – 10 minutes (depending on how many people there are in the group). 
  • You may angle your presentation in any way you believe will illustrate your main points, enlighten, entertain the audience and enhance your presentation. 
  • Your target audience is young adults in the age group 14 – 17.   
  • Be prepared to answer questions related to the topic after the presentation. 
  • We will start presentations in week 45. 






KOMPETANSEMÅL SOM DEKKES: 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 
  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk 
  • velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring 
Muntlig kommunikasjon  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 
  • velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet 
  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner 
  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker 
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon 
  • uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner 
  • bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon 
  • forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon  
Kultur, samfunn og litteratur  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 
  • drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge 
  • gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA 
  • beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land 
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner 








Kjennetegn på måloppnåelse, presentasjon 
Måloppnåelse 
Under middels 1/2 
Middels 3/4 
Over middels 5/6 
Formidling/framføring 
Du leser for det meste og snakker lavt/utydelig. Du har lite øyekontakt med tilhører. 
Du snakker stort sett tydelig og har stort sett kontakt med tilhører. Du er stort sett uavhengig av manus. 
Du snakker høyt og tydelig og har god kontakt med tilhører. Du er uavhengig av manus. 
Korrekthet 
Du har mye uttale- og intonasjonsfeil. Du kan bruke enkle setninger, men språket er for øvrig preget av feil. 
Du har for det meste god uttale og intonasjon, men noe småfeil. Språket brukes for det meste korrekt.  
Du har god uttale og intonasjon. Språket er presist og korrekt.  
Ordforråd/variasjon 
Du har et begrenset ordforråd. Deler av presentasjonen er ikke selvstendig formulert. 
Du har et stort sett tilstrekkelig ordforråd. Du formulerer deg stort sett selvstendig.  
Du har et bredt og variert ordforråd. Du formulerer deg selvstendig og bruker eget språk.  
Språklig flyt 
Språket er preget av avbrudd og pauser. Det brukes i liten grad tekstbindende ord.  
Du snakker for det meste flytende, men noe nøling og stopp forekommer. Enkel bruk av tekstbindende ord. 
Du snakker flytende, med bra framdrift og naturlige pauser. Du bruker tekstbindende ord for å markere sammenheng og argumentasjonsrekke.    
Innhold 
Du har ikke formulert problemstilling. Presentasjonen er i begrenset grad relevant for oppgaven.  
Det er noe grad av samsvar mellom problemstilling og presentasjon. Presentasjonen er for det meste relevant for oppgaven. 
Problemstilling og presentasjon samsvarer med hverandre, og er relevant for oppgavens tema.  
Struktur/disposisjon 
Presentasjonen framstår som uryddig og lite strukturert. Det er brå overganger mellom emner og lite sammenheng mellom presentasjon og illustrasjoner. 
Du har en hensiktsmessig disposisjon av oppgaven. Det er stort sett sammenheng mellom emner og illustrasjoner/dramatisering. Overganger markeres i noen grad. 
Du har en godt oppbygd presentasjon som samsvarer med oppgaven. Det er naturlig sammenheng og overganger mellom emner og illustrasjoner/dramatisering.  
Drøfting 
Du presenterer i liten grad egne tanker og vurderinger knyttet til oppgavens tema.  
Du presenterer i noen grad egne tanker omkring oppgavens tema.  
Du reflekterer selvstendig omkring oppgavens tema.  
                                                                   
Kjennetegn på måloppnåelse, samtale 
Under middels 1/2 
Middels 3/4  
Over middels 5/6 
Du kan si noen setninger, men mangler ordforråd for å kunne uttrykke det du ønsker.  
Du snakker stort sett flytende, og har et for det meste tilstrekkelig ordforråd. 
Du snakker flytende og med et variert ordforråd. 
Du snakker utydelig og med mye uttalefeil. 
Du snakker stort sett tydelig og har for det meste god uttale. 
Du snakker tydelig og med god uttale. 
Du forstår noe av det som blir sagt, og kan svare på direkte spørsmål. 
Du forstår stort sett det som blir sagt, og deltar til dels aktivt i samtalen. 
Du forstår det som blir sagt, og deltar i samtalen på eget initiativ.  
Du kan i noen grad uttrykke egne meninger, men klarer i liten grad å begrunne eller utdype påstander.  
Du gir i noen grad uttrykk for egne meninger og kan til dels begrunne/utdype påstander.  
Du gir uttrykk for egne meninger og kan begrunne/utdype påstander.  
Du viser i liten grad egen refleksjon omkring oppgavens tema.  
Du presenterer i noen grad egne tanker omkring oppgavens tema.  
Du reflekterer omkring oppgavens tema.  










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar